عوامل خطرساز فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

20 ژوئن 2019- بر اساس مطالعه ای که در روز ششم ژوئن در مجله ی Diabetes Care منتشر شد، سن بالاتر، ابتلای همزمان به بیماریهای قلبی و عروقی و مشکلات کلیوی، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF) را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 افزایش می دهد.

دکتر Sara Hallström، از بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska در گوتنبورگ، سوئد، و همکارانش از داده های ثبت ملی دیابت سوئد (2001 تا 2013) برای شناسایی 36258 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 استفاده کردند. در طی میانگین 9.7 ساله ی پیگیری، محققانمیزان وقوع AF را در این افراد و همچنین عوامل خطرساز بالقوه برای AF را بررسی کردند.

محققان دریافتند که در طول مدت پیگیری، 749 نفر به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شدند. افزایش خطر فیبریلاسیون دهلیزی با سن بالاتر، جنس مذکر، عوارض کلیوی، افزایش شاخص توده بدنی(BMI)،   HbA1cبالاتر، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و بیماری دریچه های قلب مرتبط بود. بالاترین خطر برای AF با سن، علائم اختلال عملکرد کلیوی با ماکروآلبومینوری و کاهش نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی (eGFR) مرتبط بود. افزایش خطر AF همچنین با فشار خون بالا، چاقی شدید( BMI> 35 kg/m²) و افزایش سطح HbA1c (> 9.6 درصد) همراه بود. با این حال، هیچ ارتباطی با هایپرلیپیدمی یا سیگار کشیدن مشاهده نشد.

نویسندگان اظهار داشتند: "نتایج مطالعه ی ما حاکی از آن است که عوامل خطرساز ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 مشابه عوامل خطرساز برای سایر انواع بیماری های قلبی-عروقی می باشد."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-06-factors-idd-atrial-fibrillation-diabetes.html